Svensktyskt samarbete kring VM 2011 och EM 2013

Dam-VM 2011 avgörs i Tyskland i sommar och 2013 står Sverige som arrangör för dam-EM. Svenska Fotbollförbundet har inlett ett samarbete med Tyska Turistbyrån där parterna ska arbeta för att locka besökare till de båda evenemangen.
– Ett framgångsrikt svenskt landslag i VM är den bästa marknadsföringen för EM 2013. Därför vill vi hjälpa till att locka publik som stödjer det svenska laget. På samma sätt är vi övertygade om att samarbetet kommer att ge oss många tyska besökare till vår eget arrangemang, säger Göran Havik, organisationschef för EM 2013.

Iris Müller, direktör för Tyska Turistbyrån i Sverige. (Foto: SVFF)Tyska Turistbyrån arrangerade på lördagen ett PR-event på Filmstaden Sergel i Stockholm där byråns Sverigedirektör Iris Müller bland annat redogjorde för hur man från tysk sida ser på idrottsevenemang som en utmärkt väg att stärka turistnäringen i Tyskland och få utländska besökare att boka övernattningar, vilket i sin tur ger ökad konsumtion och momsintäkter till den tyska statskassan.
– Turistbyråns uppgift är att stärka Tysklands image och på det sättet öka antalet övernattningar. Idrottsevenemang är en port till ökad turism, säger Iris Müller.

Som exempel visade Iris Müller siffror från herrarnas VM 2006. Det månadslånga evenemanget gav bland annat en ökning av Tysklands BNP på 25 miljarder Euro för helåret 2006.
Dam-VM är inte ett evenemang av samma magnitud, men det faktum att Tyska Turistbyrån i Sverige fått en fördubbling av sin marknadsföringsbudget för 2011 ger en tydlig indikation på hur tyska staten värderar de dynamiska effekter ett internationellt idrottsevenemang skapar och att man ser Sverige som en av primärmarknaderna för Dam-VM 2011.
– Tyvärr har vi i Sverige inte lyckats få gehör för det synsättet på departementsnivå, vilket blev tydligt när vi tillsammans med Norge ville ansöka om Euro 2016. Men ett Dam-EM klarar vi inom svensk fotboll av att arrangera på egen hand, tillsammans med våra samarbetskommuner som anser att det uppstår stora mervärden med få vara värdort för ett stort internationellt fotbollsevenemang, säger Göran Havik.

Victoria Sandell Svensson var ambassadör för Sveriges ansökan om att få EM 2013 och hjälper nu till med marknadsföringen av evenemanget.Före detta landslagstjärnan Victoria Sandell Svensson var också på plats på Filmstaden Sergel för att berätta om EM 2013 och bistå Tyska Turistbyrån i marknadsföringen av sommarens dam-VM. Hon om någon vet vad en mästerskapsframgång för damlandslaget betyder för intresset på hemmaplan.
– När vi efter VM-silvret 2003 skulle spela mot Umeå på Stadion stod sex tusen personer utanför grindarna, jämfört med tusen som vi brukade ha på våra matcher. En ny VM-framgång skulle betyda mycket för att öka intresset för damfotbollen. Och ett gult hav på läktarna skulle höja pulsen och såklart betyda jättemycket för Sverige.

440 000 biljetter är redan sålda till årets mästerskap, bland annat 56 000 (av 74 000) till öppningsmatchen i Berlin. Det finns dock fortfarande gott om biljetter kvar till de svenska matcherna (se faktaruta nedan) och ett speciellt erbjudande riktat till svenska supportrar blir färdigt inom kort.

VM 2011 - Biljettläget för Sveriges matcher
OBS! Biljetterbjudande till svenska supportrar presenteras av SvFF inom kort.

28 juni Colombia-Sverige, Leverkusen
3.700 av 30 000 biljetter sålda.

2 juli Nordkorea Sverige, Augsburg
11 300 av 25 500 biljetter sålda

6 juli Sverige-USA, Wolfsburg
8 000 av 25 000 biljetter sålda

Information om Tyskland, Tyska Turistbyrån i Sverige