SvFF:s årsmöte: Lagrell går in på sista året

- Jag tackar för det förnyade förtroendet. Men som jag meddelat tidigare avgår jag 2012. Det är bäst för SvFF och för mig att det blir ett skifte då.
Så kommenterade Svenska Fotbollförbundets ordförande Lars-Åke Lagrell det faktum att han enhälligt av rörelsen omvaldes som ordförande på lördagen, och därmed går in på sitt 21:a ordförandeår.

Lars-Åke Lagrell

Lagrell sa att han aldrig kommer att sluta med fotboll och att han erbjuder efterträdaren att hjälpa till om denne så önskar.
- Med en ny arena, Dam-EM 2013 och saker som vi inte vet vi ska arbeta med känns rätt att en ny ordförande tar över nästa år, sa han vidare.
Han konstaterade att SvFF gjorde en vinst på 10,3 miljoner kronor 2010, trots att Sverige missade VM i Sydafrika, som vid deltagande ger en en väsentlig inkomstförstärkning.
I sitt inledningstal pekade han på vissa orosmoln, inte minst på herrelitsidan där svensk klubbfotboll har svårt att hävda sig. Han pekade på bolagiseringsfrågan som en möjlighet i en tid då en helt avreglerad fotboll över världen hittar nya möjligheter att öka sina intäkter.
-Vi anser att vi har ett stort stöd i fotbollen för att driva frågan att fotbollens föreningar själva ska få välja om de vill bolagisera verksamheten eller inte och att den frågan ska lämna RF:s ansvarsområde och gå över till specialidrotterna. Något mer har vi inte önskat, och blir det så kommer ett nytt och omfattande arbete att krävas av oss alla, men där är vi inte ännu.

Karl-Erik NilssonÖstergötlands ordförande Gillis Persson, som avböjt omval, ersätts av Karl-Erik Nilsson, Uddevalla/Bohuslän, som ledamot.
Nilsson har varit en av landets bästa domare med 150 allsvenska matcher och 100 internationella uppdrag på meritlistan. Karl-Erik var även organisationschef för SvFF före och under U21-EM 2009.

-Det ska bli fantastiskt inspirerande att få vara med i fotbollens styrelse, det finaste uppdrag man kan få i svensk fotboll. Jag hoppas kunna bidra med mina erfarenheter och kunskaper i alla de utmaningar vi står inför, sa Karl-Erik Nilsson.

Val i övrigt:

Omval blev det även av Kennet Håkansson och Jörgen Eriksson (två år) som SvFF:s styrelseledamöter.

Disciplinnämnden fick ett nytt namn: Magnus Erlingmark ersätter Per Ågren.
Khennet Tallinger valdes som ordförande liksom ledamöterna Nils-Olof Andersson, Leif Lindstrand och Göran Nilsson.
I Besvärsnämnden blev det nyval av Åsa Lönnqvist och Johan Fröjelin (ersätter Lena Julin och Stefan Alvén), omval av Lars Nilsson som ordförande liksom ledamoten Jonas Löfgren.

Omval även av Licensnämndens ordförande Anders Beck-Friis samt ledamöterna Richard Johnsson, Anna Wallin och Ivar Verner, liksom Appellationsnämndens Göran Lambertz (ordförande), Dan Fernqvist och Thore Hallbäck, båda ledamöter.

Omval även för revisorerna Torbjörn Backvall och Hans Bredberg, suppleanterna Johan Okasmaa och Ola Spinnars.

Inga motioner hade inkommit till årsmötet.