Coca-Cola ny partner till Svenska Fotbollförbundet

Coca-Cola och Svenska Fotbollförbundet har tecknat ett nytt samarbetsavtal där dryckeskoncernen blir exklusiv partner med sina varumärken Coca-Cola® och Bonaqua® och officiell partner till damlandslaget, herrlandslaget, U21-landslagen samt för SvFF:s E-sportlandslag. Partnerskapet gäller för 2017-2018 med en långsiktig ambition. Option finns att förlänga samarbetet till år 2019-2020.

Coca-Cola har en lång historia i fotbollsengagemang. På global nivå har Coca-Cola varit partner med Fifa i mer än 40 år och på nationell nivå har företaget sedan 2016 varit partner till Gothia Cup.

- För oss är Coca-Cola en drömpartner och vi är mycket stolta över att välkomna dem in i vår nya struktur och partnerfamiljen. Coca-Cola har ett stort internationellt fokus och lång erfarenhet av fotboll, vilket blir en stark tillgång på ett lokalt plan i Sverige. Tillsammans vill vi att bygga ytterligare engagemang och intresse för svensk fotboll, säger Mikael Jiffer, Marknads- och Försäljningschef på Svenska Fotbollförbundet.

Utöver partner till landslagen så inkluderar även samarbetsavtalet möjlighet att arbeta med mångfaldsprojektet Alla är olika – Olika är bra, som syftar till att sätta fokus på allas rätt att vara med och allas lika värde.

- Fotboll är den största sporten i Sverige och bidrar till gemenskap och förenar människor världen över. Därför är vi på Coca-Cola väldigt stolta över att vara partner till Svenska Fotbollförbundet. Vi har en lång historik inom fotboll internationellt och kan nu bredda fotbollsengagemanget och göra det mer lokalt relevant vid fler tillfällen utöver de stora mästerskapen, säger Olivia Enquist, marknadschef på Coca-Cola AB.

Under det senaste året har Svenska Fotbollförbundet arbetat fram en ny varumärkesstrategi och som en följd av detta har även en ny kommersiell strategi för partners tagits fram. Det nya avtalet mellan Coca-Cola och Svenska Fotbollförbundet ger Coca-Cola exklusiva rättigheter för Coca-Cola att under avtalsperioden bygga unika kampanjer och närvaro kring svensk fotboll.

Samarbetet startar med VM-kvalmatchen mot Frankrike den 9 juni på Friends Arena.

För mer information, vänligen kontakta:
Mikael Jiffer
Marknads- och försäljningschef Svenska Fotbollförbundet
Tel: +468-7359510
Mejl: mikael.jiffer@svenskfotboll.se

Frida Keane
Public Affairs & Communications Senior Manager Coca-Cola AB
Tel: +4672 1470240
Mejl: keane@coca-cola.com

Om Svenska Fotbollförbundet
Svenska Fotbollförbundet är Sveriges största specialidrottsförbund med drygt 3.000 föreningar. Föreningarna har tillsammans ca 1.000.000 medlemmar, varav ca 500.000 aktiva spelare. Svenska Fotbollförbundet har ca 120 anställda som sitter i nya lokaler bredvid Nationalarenan Friends Arena i Arenastaden, Solna. Svenska Fotbollförbundet, som är en ideell förening, omsätter tillsammans med sina bolag årligen cirka 500 miljoner kronor. För vidare information om SvFF:s verksamhet hänvisas till www.svenskfotboll.se och www.fogis.se.

Om Coca-Cola AB
Coca-Cola AB ansvarar för marknadsföringen av några av världens mest kända varumärken av icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena i vår svenska produktportfölj är Coca-Cola®, Fanta®, Sprite®, MER®, Bonaqua Silver®, Powerade® och Minute Maid®. I Jordbro utanför Stockholm producerar Coca-Cola European Partners Sverige AB cirka en miljon liter dryck varje dag. Vi har åtagit oss att minska antalet kalorier vi sätter på marknaden med 20 % till 2020. För ytterligare information besök gärna coca-cola.se.