Silvana Imam tar rygg på damlandslaget

Lotta Schelin #IDittNamn

Damlandslaget lanserar en ny tröja och tar med sig Silvana Imam, Zara Larsson och Gina Dirawi in på plan – genom att spelarna byter ut sina namn och istället låter viktiga budskap ta plats på ryggen. Lagkaptenen Lotta Schelin är en av de spelare som delar ett viktigt budskap och ställer sig bakom initiativet #IDittNamn

Inför den internationella kvinnodagen den 8 mars kommer spelarna i damlandslaget i fotboll att ge plats åt motiverande tweets från bland andra Silvana Imam, Zara Larsson och Gina Dirawi på matchtröjan. Det är i samband med att den nya landslagströjan lanseras under Algarve Cup som spelarna byter ut sina namn på ryggen mot budskap, som de själva valt ut. Genom initiativet #IDittNamn vill spelarna inspirera och motivera andra kvinnor att ta plats – och att visa att allt är möjligt.

– Landslagströjan är en viktig och stolt symbol för oss och jag tycker att det är häftigt att vi genom den kan sammanstråla med andra starka kvinnor och röster, att vi tillsammans kan visa att allt är möjligt, säger Lotta Schelin, lagkapten i damlandslaget som valt en tweet från Gudrun Schyman.
– Det finns alltid behov att påvisa för unga tjejer att det går att lyckas, att man kan göra det man vill oavsett, och att man inte ska känna sig begränsad på något sätt och framför allt inte på grund av kön.

Bakom initiativet står Svenska Fotbollförbundet och adidas, som vill hylla spelarna i damlandslaget både för deras stora framgångar på plan och som förebilder i samhället.

– Initiativet handlar ytterst om att, tillsammans med landslaget, visa på den kraft som finns i en stark gemenskap, i vilket fotbollen och damlandslagets fantastiska framgångar är goda exempel. Vi hoppas också att det kan inspirera människor att tillsammans med andra stå upp för varandra och sig själva, oavsett vem man är eller var man kommer ifrån, säger Niklas Bodell, kommunikationschef på SvFF.

Landslagströjorna med tweets på ryggen syns för första gången när damlandslaget är i Portugal, under Algarve Cup 2017, men initiativet #IDittNamn är meningen att sträcka sig under längre tid. Från och med den 8 mars kommer tröjan finnas att köpa i begränsad upplaga hos adidas, adidas återförsäljare och intersport.se för 749 kr, där 10 procent av intäkterna går till Alla är olika – Olika är bra för att främja unga kvinnors idrottande. Utöver detta kommer adidas också att bidra med 100 000 kr till projektet.

Den nya landslagströjan har tagits fram i ett nära samarbete mellan adidas och spelarna från damlandslaget, som bidragit till den nya designen. Den är gjord efter en särskild damsilhuett och efter önskemål är kragen förändrad. Den gula färgen är även lite varmare än tidigare versioner.

Mer om den nya landslagströjan:

  • Landslagströjan är en del av adidas hållbarhetsprogram där varje fiber räknas, på ett mer hållbart sätt för att göra världen till en bättre plats. Materialet är återvunnen polyester som sparar på resurserna och minskar utsläppen.
  • Har ventilerande meshinfällningar och climacool® som svalkar och håller kroppen torr.
  • Tröjan har Svenska Fotbollförbundets broderade märke till vänster på bröstet
  • Länk till pressmaterial

För mer information kontakta:

Senaste nytt: Damlandslaget